News About us FRAKCIJA performing arts magazine AKCIJA/FRAKCIJA presentation and international exchange program AKCIJA performing arts publishing program IMAGINARY ACADEMY educational program FACTUM documentary film project Collaborative projects Companies
 

AUTOCESTE ZNANJA

english version

Zagreb - Kulturni kapital Evrope 3000

U trenutnom razdoblju normalizacije, koja djeluje u području simboličkog i proizvodnje značenja stvarajući konsenzus i pristanak, specifični odnosi između izvaninstitucionalne prakse i institucionalne kulture u pozadini su rekonfiguracije šireg razumijevanja kulture i umjetnosti. Kakav je položaj i uloga nezavisnog kulturog sektora u društvu koje je u ideološkom i političkom smislu svoje temelje izjednačilo s jednom (partikularnom) kulturom? Kako se izvaninstitucionalna praksa odnosi spram onoga što obično nazivamo mainstreamom i kako definirati mainstream u Hrvatskoj? Što obilježava odnose između izvaninstitucionalne i institucionalne kulture? Radi li se o sukobu, paralelizmu ili međusobnom ignoriranju? Kakve su perspektive oba ta koncepta kulturne i umjetničke proizvodnje i postoji li među njima suradnja, ili se međusobno isključuju?

Serija razgovora bavi se društvenim, prostornim i proizvodnim odnosima institucionalne i izvaninstitucionalne kulture, usmjeravajući se na moguće modele institucija koje nude izazov pojmu umjetnosti nadodređenom režimom javne vidljivosti, redefinirajući institucije i njihovu uloge prezentacije umjetničke proizvodnje i reprodukcije prezentabilnosti.

******

Petak, 06.10.2006 u 19 sati
Predavanje, Axel John Wieder, Pro qm, Berlin, Njemačka
“Iznutra i izvana na margini institucija”

Predavanje će predstaviti projekte i aktivnosti u kojima je Axel J. Weider sudjelovao na različite načine, a koji su se bavili različitim perspektivama i pogledima na društvenu uvjetovanost prostora. Projekti su nastajali unutar i izvan institucionalnog umjetničkog konteksta (i ponekad su postajali institucija).  Pri tome je ključno bilo učiniti vidljivom i otvorenom za diskusiju njihovu poziciju unutar ovih odnosa.

Pro qm, knjižara i prostor za prezentacije, osnovana je 1999. i zamišljena kao kritička platforma za pregovaranje urbanog razvoja.  Nalazi se u dijelu grada koji prolazi kroz proces jake gentrifikacije, i na neki način je čak uvjetovana tom pozicijom.  Njezina uključenost u problematične dinamike ujedno služi kao primjer teorijskih rasprava i čini jasnijom kontradiktornu situaciju između kritičke distance i fascinirane bliskosti.  Izložba "Sada i prije deset godina" u Kunst-Werke u Berlinu razmatrala je promjene urbanog tkiva iz perspektive umjetnosti i istraživala na koji će način način njezino bavljenje problematičnim aspektima uvjetovati nove strategije umjetničke produkcije.  

Axel J. Wieder je povjesničar umjetnosti i jedan od direktora Pro qm u Berlinu. Od 1990 izlagao je na samostalnim i grupnim izložbama s Jeskom Fezerom, između ostalog u Frankfurter Kunstvereinu, Fridericianumu u Kasselu, Kunstvereinu u Münchenu i na 9. Istanbulskom bijenalu.  Od 1999. izlaže s Pro qm, u Galerie für Zeitgenössische Kunst u Leipzigu, Museum für Gestaltung Zürich i Kunsthaus Dresden.  Objavljuje tekstove o arhitekturi i izložbama u časopisima Texte zur Kunst, 032c, Springerin, taz, FAZ, Frieze, Arch+ a.o. Bio je savjetnik Komisiji za lokalne kulturne politike Berlinskog senata za kulturu i znanost.  Bio je suorganizator "Urban Conditions" za vrijeme 3. Berlinskog bijenala (2003) i predavao je na sveučilištu Bauhaus u Weimaru. 2004 je organizirao izložbeni projekt "Sada i prije deset godina" za KW Institut za suvremenu umjetnost u Berlinu.  Od 2007. Axel Wieder bit će umjetnički director Künstlerhausa u Stuttgartu.

Subota, 07.10.2006 u 12 sati
javna rasprava “Autoputevi znanja”

Moderator: Goran Sergej Pristaš, Centar za dramsku umjetnost, Zagreb
Gosti: Ulrike Melzwig, MODE 05 – towards a new educational model in dance and choreography, Potsdam, Njemačka; Cristiane MennickeKunsthaus Dresden, Njemačka; Jan Ritsema, Performing Arts Forum, St. Erme, Francuska; Axel John Wieder, Pro qm, Berlin, Njemačka

Nove umjetničke prakse otvaraju i nova pitanja o pojmu kulturnog znanja, probleme proizvodnje znanja i praksi njihova prijenosa pri čemu fokus više nije na tome što znamo nego kako znamo.  Čini se da je vrijeme da uz generički karakter umjetničke proizvodnje razmotrimo i generički model proizvodnje i razmjene znanja u umjetnosti, izmaknemo se ideji centra u opoziciji s kojom se formira periferija, otvorimo autoputeve znanja među umjetnicima, organizacijama, institucijama i novim institucijama, onima koje se tek trebaju definirati.

Također, polazeći od prepoznavanja visokog stupnja preklapanja u ljudskim i infrastrukturnim potrebama organizacija,  umjetničkih grupacija, inicijativa i samostalnih umjetnika na nezavisnoj sceni u Hrvatskoj, kao i međunarodne tematizacije potrebe promjene produkcijskih, prezentacijskih i distribucijskih okvira umjetnosti namjera nam je pokrenuti novu platformu za istraživanje, raspravu i suradnju na nezavisnoj kulturnoj sceni. S ciljem okupljanja aktivnih subjekata na lokalnoj sceni oko stvaranja novog modela suradnje u okviru Centra za nezavisnu kulturu i mlade, želimo kroz niz projekata otvoriti pitanja institucionalizacije nezavisne scene izvedbenih umjetnosti, organizacijskih modela produkcije, prezentacije i distribucije te odnosa s postojećim institucijama, kao i međunarodnog planiranja suradnji. Pored inicijalnog sastanka i dogovora oko zajedničkih aktivnosti, prezentirati ćemo i slične platforme u Europi, ali i modele suradnje i organizacije novih institucionalnih strategija. Projekt nastavlja  rasprave o novim institucijama započet u 2005. godini s preciznijim fokusom na povezivanje i otvaranje novih mjesta suradnje i proizvodnje.

*******

Subota, 07.10.2006 u 19 sati
Predavanje, Cristiane Mennicke, Städtische Galerie für Gegenwartskunst, Kunsthaus Dresden, Njemačka
“Što je javno u umjetnosti? Zadatak uspostavljanja javnog potencijala”

Instituti i institucije ambivalentno se doživljavaju, i neki smatraju da su neizbježno inficirane disciplinarnim devetnaestostoljetnim bolničkim i vojnim praksama.  U ovom predavanju zanima me radikalno različito razumijevanje pojma uspostavljanja institucije: u smislu pomicanja granica, otvaranja novih područja, započinjanja procesa.  Pitanje “Što je javno u umjetnosti?” odnosi se na selektivni pogled na neke od prošlih kustoskih projekata, kao i na načine promjene funkcije (umjetničke) institucije – od stvaranja normi do ponovonog postavljanja pitanja o tome što se može smatrati javnim, otvaranja debati i stvaranja potencijalnih saveza.  Potreba da se pojam javnosti obrani kao pozitivan, nedisciplinarni pojam, u ovom je predavanju praćena sviješću o važnosti zaštite prostora koji mogu udomiti i intitucionalizirati razvoj kulture, nasuprot općeprisutnoj dominaciji privatnih ekonomskih interesa. 

Christiane Mennicke je od 2003 godine direktorica Kunsthaus Dresden, Städtische Galerie für Gegenwartskunst, te direktorica projekta “DIVLJI KAPITAL – refleksije na post-socijalistički grad” koji je tijekom 2005. i 2006. kroz konferenciju i izložbu istraživao manifestacije kasnog kapitalizma u urbanom prostoru.  Njezini recentni kustoski projekti i izložbe uključuju: “ARBEITSHAUS. einatmen. Ausatmen.”, izložba i program događanja u suradnji s Annette Weisser; “MADONNA. Visionen, Wirklichkeiten und Anfechtungen von Weiblichkeiten heute”; “Sputniza – die Ausstellung: Wir können auch anders”; “International Exhibition of Modern Art and The Museum of American Art” u suradnji sa Salon du Fleurus, New York; “Unbekannte Schwester, unbekannter Bruder”, izložba o suvremenoj post-socijalističkoj vizualnoj kulturi; “nebengeräusche”, izložba o transformaciji institucije, “World Watchers. Demokratie. Information. Subjekte”, izložba u dvije faze u Neue Gesellschaft für Bildende Kunst, Berlin i Kunsthaus Dresden, u suradnji s kustoskim timom A. Weisser, M. Schweiger, R. Kamlah, A.S. Klein, te “Unlikely Encounters in Urban Space”, četverodnevna međunarodna konferencija o eksperimentalnom urbanizmu i intervencionističkim umjetničkim praksama, u suradnji s Margit Czenki i Christophom Schäferom u Hamburgu.

******

Organizacija: Centar za dramsku umjetnost, CDU; Goethe Institut Zagreb i Što, kako i za koga/WHW

Projekt <Autoceste znanja> je dio projekta Zagreb - Kulturni kapital Evrope 3000

Podržava:
Kontakt. The Arts and Civil Society Program of Erste Bank Group in Central Europe.
http://www.kontakt.erstebankgroup.net

sva događanja u Galeriji Nova suorganiziraju WHW i AGM



top