News About us FRAKCIJA performing arts magazine AKCIJA/FRAKCIJA presentation and international exchange program AKCIJA performing arts publishing program IMAGINARY ACADEMY educational program FACTUM documentary film project Collaborative projects Companies

INICIJATIVA "PRAVO NA GRAD"

Zagreb - Kulturni kapital Evrope 3000 | Mreza mladih Hrvatske | Savez udruga Klubtura | Udruzenje za razvoj kulture | Autonomni kulturni centar | Multimedijalni institut |

Zagreb, 05. srpnja 2006.

PROTEST PROTIV NESPOSOBNE GRADSKE UPRAVE

Inicijativa Pravo na grad, sastavljena od aktera s nezavisne kulturne scene i mladih, prije tri dana pokrenula je akciju preljepljivanja plakata s likom gradonacelnika. Taj je cin gradjanskog neposluha isprovociran cinjenicom da je gradski javni prostor iskoristen za politicku promociju gradonacelnika Bandica - i to upravo na podrucju na kojem nista nije ucinjeno - kroz oglasavanje kulturne manifestacije koja prezentira mlade umjetnike.

Nositelji inicijative Pravo na grad zapoceli su u proljece prosle godine proces koji je rezultirao Deklaracijom “Nezavisna kultura i mladi u razvoju grada Zagreba”. Deklaraciju je uoci lokalnih izbora potpisao i sadasnji gradonacelnik cime se obvezao da ce provoditi mjere koje se odnose na implementaciju Gradskog programa djelovanja za mlade, osiguravanje infrastrukturnih uvjeta te proceduralne i druge pomake u funkcioniranju gradske uprave prema nezavisnoj kulturi i mladima. Ti se pomaci medjutim do sada nisu dogodili. Gradska uprava je vec na samom pocetku krenula s opstrukcijom vlastite politike: osiguravajuci nakon dugotrajnog zagovaranja tek visestruko manja sredstava od potrebnih za njenu provedbu, odugovlaceci sest mjeseci ustrojavanje “reformiranog” Gradskog ureda za kulturu, obrazovanje i sport te blokirajuci svaki oblik sluzbene komunikacije s brojnim inicijativama mladih i nezavisne kulture. Uz to, nije zapoceta provedba niti jedne od mjera Gradskog programa djelovanja za mlade, pa cak ni ona vezana uz formiranje nadleznog odsjeka.

Pokazuje se da gradska uprava nije sposobna za bilo kakvo strukturno djelovanje na provedbi procesa javnih politika, vec je vodjena interventnim reagiranjem da bi se gasila zarista ili infrastrukturnim poduhvatima koji prvenstveno doprinose politickoj samopromociji. Kao što je pokazalo nase iskustvo na podrucjima kulture i mladih, jedina mogucnost da se nesto realizira jest da se izbori za pozornost i podrsku najvisih nositelja politicke moci u gradu, prije svega gradonacelnika.

Time su svi koji zele sudjelovati u razvoju grada prisiljeni baviti se prvenstveno gradonacelnikom, a ne svojom djelatnoscu, pri cemu najucinkovitije sredstvo javnog djelovanja postaju osobna poznanstva i povezanosti. Nedavna reforma gradske uprave imala je za posljedicu još vecu koncentraciju izvrsne moci u rukama nekolicine, lisavanje gradske administracije operativne snage i poticanje razvoja klijentelizma. Takva politika u krajnosti pogoduje uspjehu privatnih i komercijalnih interesa nad javnim procesima, vodeci tako prema degradaciji socijalne kohezije i devastaciji javnih dobara u gradu.

Zakljucujemo da model reforme gradske uprave usmjeren na objedinjavanje odjela i centraliziranje ovlasti u sektoru mladih i kulture nije rezultirao nikakvim pozitivnim pomacima, vec je, naprotiv unazadio navedene politike i proizveo nedjelotvornu, ignorantnu i nekompetentnu administraciju. Stoga najprije zahtijevamo vracanje zasebnog Ureda za kulturu i osnivanje Ureda za mlade.

Ova kampanja inicijative Pravo na grad nastavit ce se dok ne dodje do ozbiljne i vidljive promjene u nacinu na koji gradska vlast pristupa provođenju vlastitih javnih politika.

http://www.pravonagrad.org

top